Být dobrým zaměstnavatelem není kvartální cíl

Když tvoříme naším klientům PR strategie, pravidelně se tam objevuje věta XY je dobrým zaměstnavatelem. Protože se to sluší. Protože tak to má být. Často ale na tuto message nezbývají peníze a čas, aktivity se scvrknou na interní komunikaci, nebo přehodí na HR. Nebo vůbec, až bude lepší situace... Osvícení zaměstnavatelé employer branding nezanedbávají ani v PR, a to ani v době, kdy je potenciálních zaměstnanců (zdánlivě) dost.

Markéta Kaclová

Markéta Kaclová, Account Director
24. července 2018
Employer brandingInterní komunikaceHuman resourcesDobrý zaměstnavatel

Být dobrým zaměstnavatelem

 

„Dobrý zaměstnavatel“ se rodí ze směsi interní komunikace, HR, oddělení náboru, ale i PR, tedy externí komunikace. Strategie employer brandingu tvoříme pro většinu našich klientů, někdy jde jen o udržovací fázi, někdy se pro novou pobočku shání desítky zaměstnanců najednou. Obor od oboru, region od regionu, profese od profese, naše návrhy se liší. V ojedinělých případech stačí jen dát vědět hodně hlasitě výši platu, nebo udělat velké haló. Většinou to chce víc. Zde jsou ale společné znaky, ze kterých vždy vycházíme.

 

Vaší vizitkou je každý zaměstnanec, nejen pan ředitel. Tato otřepaná fráze má stále svou váhu a každá vaše schůzka, každý nákup to potvrzuje. Usměvavá recepční s univerzálně pozitivním přístupem dělá stejné zázraky jako pečlivě připravený obchodní zástupce. Stejně tak ale záleží na paní v účtárně nebo skladníkovi. Spokojený zaměstnanec o vás totiž dobře mluví i doma a mezi svými známými. Nemusíte najímat herce do reklamy, udělejte ambasadora své zaměstnavatelské značky z každého v budově. A z některých z nich uděláme vaše ambasadory i v médiích. Jsou často pro budoucí zaměstnance větším lákadlem než generální ředitel.

 

Peníze jsou až na prvním místě. Váš personalista nebo specializovaná firma vám poskytnou přehled o platech ve vašem oboru a regionu. Nespoléhejte na to, že zaměstnanci průměrnou hladinu mezd v daném oboru neznají. Čím dál více firem zveřejňuje v inzerátech nástupní plat (protože to zvyšuje jeho účinnost), výše platu přestává (pomaličku) být i tabu i v osobní komunikaci a začíná se o nich mluvit i v médiích (v retailu, ve školství). A čím podprůměrnější plat, tím snadněji vám konkurence vašeho zaměstnance přetáhne – u zaměstnanců s platem pod 20 tisíc to bude klidně pouhá stovka nebo dvě. Ty s vyššími platy naopak nalákají na flexibilní pracovní dobu nebo zkrácený úvazek, u peněz by to muselo být pořádné přilepšení, pětina i třetina současného platu.

 

Snižte fluktuaci. Ptejte se pravidelně svých lidí, co jim chybí. Trhu odpovídající plat je absolutní základ. U některých profesí jsou samozřejmostí stravenky (zejména výroba), u obchodníků zase služební auto. Tam, kde je to možné, domluvte se na flexibilní pracovní době. Notebook, služební telefon už za benefity těžko vydávat, je to přeci jen pracovní nástroj.

Nadstavbou je zase ta spokojenost. Lidé by stále měli mít pocit, že si vážíte toho, že s vámi tráví třetinu svého života. Jednejte s nimi slušně. To je apel hlavně na přímé nadřízené. Na nich nejvíc záleží, zda vám lidé pláchnou. Toho, koho baví práce a rád tráví čas se svým týmem (a zejména šéfem!), jen tak k odchodu nepřemluví.

 

Nespoléhejte jen na inzeráty. Zkuste se nabídnout i těm, kteří pracují u konkurence nebo naproti přes cestu. Pokud (ještě, samozřejmě) nemáte tak silnou značku, je dobré překvapit. Kde se vaši potenciální zaměstnanci pohybují, ale inzerci tu nečekají? Chodí někam na oběd? Máte v kancelářské čtvrti velké fitko? Zcela určitě je velká část vašich kandidátů na sociálních sítích. Inspirujte se třeba u kampaně Jedlo pre ajťákov, kterou jsme v roce 2016 připravili pro T-Systems Košice.

 

Miřte přesně. HR se učí od marketingu a pokud vidí, že by mohlo uspět u žen, osloví textem i grafikou inzerátu přímo je (už jste viděli, že hledají řidičky MHD nebo kamiónů?). Hledáte ajťáka? Nebojte se použít programovací jazyk. A v řadě pozic přicházejí na řadu už jednou zmiňované sociální sítě. Umíme zacílit úplně přesně jen na absolventy vybraného oboru, zaměstnance konkrétní firmy, ukázat jiný text maminkám po rodičovské nebo lidem se znalostí unikátního jazyka.

 

Snažte se o nové zaměstnance pořád, nejen v krizi. Nic nového pro náborové oddělení, ani pro PR, ale škrtit v této oblasti se nevyplácí. Být dobrým zaměstnavatelem není kvartální cíl. Výrazný posun nenastane ani za rok. Přednášejte na vysokých školách, nabídněte stáže, propagujte svůj obor a ukažte, že u vás pracují inspirativní lidé a dá se tu dělat zajímavá práce.

SDÍLÍME S VÁMI
NAŠE NÁZORY A KNOW-HOW

Dělat event v létě: zn. Ideál

Teplé letní dny jsou jako stvořené pro příjemné akce na čerstvém vzduchu. Na co si dát pozor, aby vaši hosté z nich domů odjížděli spokojeni?

Sylvie Sekyrová
20. května 2018
Sylvie Sekyrová

10 i více způsobů, jak zazdít event

Stejně jako existuje řada možností, jak z průměrného eventu udělat „bombu“, k dispozici je též mnoho způsobů, jak jej totálně „zazdít“.

Sylvie Sekyrová
26. července 2017
Sylvie Sekyrová

Obsah pod Křišťálovou lupou

Když se v jedné anketě potká youtuber a bavič s úspěšným podnikatelem v nejlepších letech, který publicitu příliš nevyhledává…

Ivo Minařík
19. prosince 2016
Ivo Minařík

Image vytváří vše, co děláme

Dokud to standardní politické strany nepochopí, budou to mít populisté v bílých košilích s rozhalenkami pořád jednoduché.

Martin Frýdl
11. září 2017
Martin Frýdl

Krize z nedostatku informací

Ačkoliv to může vypadat absurdně, největší škody při krizové komunikaci obvykle způsobí prostý fakt, že ten, kdo má komunikovat s médii, přesně neví, co se vlastně stalo.

Jan Klíma
2. dubna 2018
Jan Klíma

Nic to nechce, jen psát lehce

Jak udělat firemní magazín tak, aby byl čtivý, redakce se při tvorbě nezbláznila a z tiskárny vyjel včas a radost pohledět?

Jan Klíma
7. července 2017
Jan Klíma

Miluj klienta svého!

Malé zamyšlení nad vztahem klient – agentura. Jsou tací, kdo si myslí, že klienta musíš milovat, jinak tvá práce nebude stát za nic. Takže: musí to být láska? Anebo to přece jen není nutné?

Jan Klíma
22. května 2017
Jan Klíma