Něco se v PR nemění (Střílíme se do nohy)

Prošli jsme érou blogů, naučili se sociální média a práci s influencery, ale naším denním chlebem jsou i po všech těch turbulencích media relations. A čím déle tuhle práci dělám, tím větší váhu musím téhle disciplíně přisuzovat.

Markéta Kaclová

Markéta Kaclová, Account Director
27. září 2019
Media Relations

V jeden den se na mne sesypaly během schůzek hned tři novinářky se stejným příběhem. Třikrát jsem slyšela, jací jsou (ne)profesionálové naší profese. Jaké hříchy PRům a PRistkám kazí pověst?

Kafíčkáři

Asi nejčastější stížnost, co jsem v oboru. Honíme novináře na zbytečné schůzky, kam přijdeme nepřipraveni, často ani nevíme, jaká témata konkrétní novinář píše, časopis jsme ani neotevřeli, pořady ani nezkoukli na internetu. A tak se pokoušíme vnutit finanční poradnu do módního časopisu nebo životní dráhu pana ředitele do časopisu, který dělá rozhovory jen se ženami.

Úplně slyším, že to klient chce. Chtějte slyšet cíl. Asi to není poradna mezi luxusními kabelkami, cílem je velmi pravděpodobně sdělit movitějším klientkám možnosti nového produktu. Cílem nemusí být představení nových poboček, ale třeba spíš rozhovor s panem ředitelem. Naslouchejte a nabídněte řešení.

Slibotechny

Uzávěrka je nepřenositelná zkušenost. Ti z nás, kteří nikdy v redakci deníku (rádia, televize) neseděli, se mohou jen domnívat, jak to vypadá, když vám 10 minut před uzávěrkou stále ještě nepřišlo to vyjádření nebo fotka a editor už vám funí za zády. Nedodržet slib nebo termín je v PR jen těžko omluvitelný hřích. Redaktoři na něj nezapomenou. Naopak ti, kteří se osvědčují (vždy zvednou telefon, odpovídají bez přípravy, přijdou připraveni), souboj citací vyhrávají.

 Otravují

Jako každý vztah i vztahy s klíčovými novináři je třeba si pěstovat. Klíčem je pravidelná komunikace. Díky ní zjistíte, kdy má novinář uzávěrky, kdy mají porady, dokdy většinou pracuje, jestli raději komunikuje přes messenger, email nebo telefon.

Nikdy si nestěžujte, že vám novinář neodpověděl nebo nezavolal zpátky, pokud vás ani nezná osobně. PR je pro média anonymní dav lidí, kteří volají s tiskovkami (a kafíčky). Jsou nás desítky. A dokud si nás novinář nepamatuje (a neuloží číslo), nevystoupíte z něj.

 Ozvou se jen, když něco potřebují

U mých klientů držíme u každého seznam 5-10 VIP novinářů, na které myslíme jak při rozesílkách, tak při exkluzivitě nebo umístění konkrétních témat. A to důležité: jednou za rok s nimi jdeme na oběd nebo kávu a řešíme nejen práci. Nemusíte se kamarádit, ale jako každý, i tenhle vztah je emocionální záležitost.

Mimochodem vůbec není od věci občas novinářům podat pomocnou ruku: může to být anketa, do které se nedaří sehnat účastníky, rychlá náhrada hosta nebo tématu. Máte širokou paletu klientů, možná najdete win-win řešení. A pokud se stane, že příčinou krize jste právě vy, zkuste nabídnout i řešení.

Jsou slizcí

Díky častějšímu kontaktu s obory našich klientů a mnohem intenzivnější komunikaci s nimi máme šanci vidět nová témata a trendy. Novináři jsou na druhou stranu nuceni přicházet na porady s originálními nápady, novinkami. My z PR jim tedy máme co nabídnout. Choďme za novináři s připravenými tématy, ale s rovnými zády a bradou hrdě nahoru. Neprodáváme ledničku na severní pól. Pokud děláme svou práci dobře, témata jsou originální, důležitá a dobře odargumentovaná, umístění se povede. Takže není třeba mazat novinářům med kolem úst, ponižovat se nebo platit horentní obědy. Stačí nabídnout něco, co jim ulehčí práci.

Bojí se nás

My v AC&C si na kontaktu s novináři zakládáme, pěstujeme nejen ty oborové. Rozhled je důležitý i bez okamžitého výsledku. Jak ale vím od novinářů i od kolegů v oboru, existuje druh PRů, kteří se novinářům vyhýbají. U některých jde o začátečnickou plachost, někde se vymluví na příliš práce. Na vztahy s novináři se ale nedá rezignovat – jsou náš hlavní zákazník. Jak vymýšlet témata článků, když nečtu časopisy? Jak napsat tiskovou zprávu, když nevím, jak bude zpracována? Jak uspořádat tiskovku, když nevím, v jakém denním režimu pracují mí novináři? Doufám, že „vystrašený PR“ je druh vymírající. Podobně jako ti, kteří volají, zda vám došla tisková zpráva a kdy ji zveřejníte.

Vztahy s novináři jsou základ. A naše neznalost nebo neochota se v nich zlepšovat nám kazí šance na dobrou spolupráci.

SDÍLÍME S VÁMI
NAŠE NÁZORY A KNOW-HOW

25 let aneb ohlédnutí do doby PRavěké

25 let? To je tak dávno, že jsem spoustu věcí už úplně zapomněla…

Zorka Mašková
3. září 2018
Zorka Mašková

Dělat event v létě: zn. Ideál

Teplé letní dny jsou jako stvořené pro příjemné akce na čerstvém vzduchu. Na co si dát pozor, aby vaši hosté z nich domů odjížděli spokojeni?

Sylvie Sekyrová
20. května 2018
Sylvie Sekyrová

10 i více způsobů, jak zazdít event

Stejně jako existuje řada možností, jak z průměrného eventu udělat „bombu“, k dispozici je též mnoho způsobů, jak jej totálně „zazdít“.

Sylvie Sekyrová
26. července 2017
Sylvie Sekyrová

Obsah pod Křišťálovou lupou

Když se v jedné anketě potká youtuber a bavič s úspěšným podnikatelem v nejlepších letech, který publicitu příliš nevyhledává…

Ivo Minařík
19. prosince 2016
Ivo Minařík

Image vytváří vše, co děláme

Dokud to standardní politické strany nepochopí, budou to mít populisté v bílých košilích s rozhalenkami pořád jednoduché.

Martin Frýdl
11. září 2017
Martin Frýdl

Krize z nedostatku informací

Ačkoliv to může vypadat absurdně, největší škody při krizové komunikaci obvykle způsobí prostý fakt, že ten, kdo má komunikovat s médii, přesně neví, co se vlastně stalo.

Jan Klíma
2. dubna 2018
Jan Klíma

Nic to nechce, jen psát lehce

Jak udělat firemní magazín tak, aby byl čtivý, redakce se při tvorbě nezbláznila a z tiskárny vyjel včas a radost pohledět?

Jan Klíma
7. července 2017
Jan Klíma

Miluj klienta svého! Nebo ne?

Malé zamyšlení nad vztahem klient – agentura. Jsou tací, kdo si myslí, že klienta musíš milovat, jinak tvá práce nebude stát za nic. Takže: musí to být láska? Anebo to přece jen není nutné?

Jan Klíma
22. května 2017
Jan Klíma