"Reklama zadarmo" aneb Hledáme témata

Jsou zadavatelé, kteří si myslí, že PR je reklama skoro zadarmo. Tedy že řeknou „přineste mi kampaň a já vám povím, jestli se mně líbí.“. Netuší, že PR znamená intenzivní práci nejen agentury, ale také klienta.

Michaela Procházková, Account Director
25. března 2021
Media RelationsMedia tréninkKomentářKlient

Musíme totiž společně nacházet témata, která jsou pro média užitečná. A také je zajímavě zabalit. Není problém poslat zprávu, že firma má nový výrobek XY. Ale je to k ničemu, protože takovou zprávu většinou nikdo neotiskne a odpoví „Kupte si advertorial“.

Jsou ale další možnosti. Třeba získat ve firmě zajímavá data o chování zákazníků (kvalitní datamining je mimochodem věc, která řadě firem zoufale chybí), k tomu přidat nějaký pěkný průzkum a navrch přihodit nezávislého experta, který bude mluvit o trendech. Případně to celé můžete zabalit do kreativní rozesílky – takže tiskovou zprávu novinářům přiveze medvěd na koloběžce (přeháním 😊). Jenže to znamená namísto obyčejného napsání textu třeba dva týdny práce na všech frontách a nějaké ty náklady. PR prostě není reklama zadarmo. Když chcete článek, který je pro cílovku - na rozdíl od reklamy - vysoce důvěryhodný, musíte do toho investovat hodně času a peněz.

Naše rada: pokoušíme se rozeznávat klienty, kteří tohle dokážou pochopit. S takovými spolupracujeme třeba už dvacet let. Naopak u těch, kteří jedou na úplně jiném uvažování, vůbec do výběrového řízení nejdeme. Nebo se s nimi v průběhu tendru rozloučíme. Už párkrát se nám stalo, že klient po našem vysvětlení, že PR pro něj bude znamenat hledání témat a práci navíc, raději tendr zrušil a dal peníze do inzerce.

SDÍLÍME S VÁMI
NAŠE NÁZORY A KNOW-HOW

Autorizace: Dají nám to přečíst?

Autor: Radka Mlejnková | 26. července 2021

Autorizace rozhovoru klienta s novinářem. Vyžadovat ji nebo ne, když většina velkých médií autorizaci ve svých profesionálních kodexech zakazuje?

„Reklama zadarmo“: Hledáme témata

Autor: Michaela Procházková | 25. března 2021

Jsou zadavatelé, kteří si myslí, že public relations je reklama skoro zadarmo. Tedy, že řeknou „přineste mi kampaň a já vám povím, jestli se mně líbí.“.

Cool tiskovka? Uděláme ji na poli!

Autor: Zdenka Učňová | 7. února 2022

Jedním z těžkých úkolů je klientům vysvětlovat, jak kontraproduktivní je, když prostor pro tiskovku bude co nejvíc „cool a in-line“ s marketingovým positioningem.

Tisková zpráva: pecka nebo k ničemu?

Autor: Vojtěch Jurásek | 20. července 2020

Jeden z „nejlepších“ způsobů, jak pálit čas a peníze v PR je chrlení tiskových zpráv. Klientům vysvětlujeme, že tisková zpráva je dnes nejméně efektivní nástroj.

Nabízíme „Exkluzivní rozhovor“

Autor: Martin Frýdl | 2. prosince 2021

Typická situace: do ČR přijíždí vysoce postavený manažer klienta. A chce dát do médií několik rozhovorů. Jak na to? Za prvé si musíte vybrat tituly.

Média jsou objektivní. Nebo ne?

Autor: Martin Frýdl | 15. listopadu 2021

Fakt, že řada výstupů v médiích není objektivních, je jasný. Důvody jsou různé. Na prvním místě je to tak, že média jsou „hlídacími psy demokracie“.

Image vytváří vše, co děláme

Autor: Martin Frýdl | 11. září 2017

Dokud to standardní politické strany nepochopí, budou to mít populisté v bílých košilích s rozhalenkami pořád velmi jednoduché.

Krize z nedostatku informací

Autor: Jan Klíma | 2. dubna 2018

Ačkoliv to může vypadat absurdně, největší škody při krizové komunikaci obvykle způsobí prostý fakt, že ten, kdo má komunikovat s médii, přesně neví, …