Dají nám to přečíst?

Autorizace rozhovoru klienta s novinářem. Vyžadovat ji nebo ne, když většina velkých médií autorizaci ve svých profesionálních kodexech zakazuje?

Radka Mlejnková, Key Account Manager
26. července 2021
Media tréninkKomentářKlientMedia Relations

Když přijede CEO velké nadnárodní firmy a my pro něj zařídíme rozhovor, většinou ani jeho, ani nikoho z jeho globálního PR týmu nenapadne, že by měli chtít „autorizaci“. Prostě vědí, že co pan šéf vypustil z pusy, to může novinář napsat. A stěžovat si můžeme maximálně ex post, pokud by novinář napsal něco, co příslušný manažer neřekl (v této souvislosti není nic špatného na tom, pokud si klíčový rozhovor, stejně jako novinář, nahrajete).

Na druhou stranu je běžné, pokud jde o složitější problematiku, s novinářem dohodnout náhled faktů. Tedy zkontrolovat, jestli v článku nebo rozhovoru není faktická chyba. To by nebylo dobré ani pro nás, ani pro příslušného novináře. Jestliže totiž krátíte hodinový rozhovor na nějaký přijatelný rozměr, může se stát, že se něco významově posune. Kontrola faktů ale neznamená, že začnete článek předělávat.

Takže apel do řad nás píárů: vždycky si s klientem vyjasněte předem, že autorizace ve smyslu přestylizování nebude, a vysvětlete mu, že pro případné vylepšení stylistiky má novinář editora, ne jeho. Můžeme opravit fakta, která novinář nesprávně zachytil, nic víc nic míň.

A ještě dodatek: jak je to s off record rozhovorem? Tam, kde novináře známe a předem se domluvíme, off-record funguje. Jde o důležitý nástroj naší práce, protože jsou informace, které nelze zveřejnit, ale novináři by je měli vědět. Doplňují jim totiž celkový obrázek a vysvětlují souvislosti. Nejhorší ale je, když se nějaký vysoce postavený šéf rozhodne být zajímavý. Začne mluvit „off-record“ a vypouští natolik lákavé informace, že je novinář prostě napsat musí. Je to totiž jeho práce.

SDÍLÍME S VÁMI
NAŠE NÁZORY A KNOW-HOW

Autorizace: Dají nám to přečíst?

Autorizace rozhovoru klienta s novinářem. Vyžadovat ji nebo ne, když většina velkých médií autorizaci ve svých profesionálních kodexech zakazuje?

Radka Mlejnková
26. července 2021

„Reklama zadarmo“: Hledáme témata

Jsou zadavatelé, kteří si myslí, že public relations je reklama skoro zadarmo. Tedy, že řeknou „přineste mi kampaň a já vám povím, jestli se mně líbí.“.

Michaela Procházková
25. března 2021

Cool tiskovka? Uděláme ji na poli!

Jedním z těžkých úkolů je klientům vysvětlovat, jak kontraproduktivní je, když prostor pro tiskovku bude co nejvíc „cool a in-line“ s marketingovým positioningem.

Zdenka Učňová
7. února 2022

Tisková zpráva: pecka nebo k ničemu?

Jeden z „nejlepších“ způsobů, jak pálit čas a peníze v PR je chrlení tiskových zpráv. Klientům vysvětlujeme, že tisková zpráva je dnes nejméně efektivní nástroj.

Vojtěch Jurásek
20. července 2020

Ohlédnutí do doby PRavěké

25 let? To je tak dávno, že jsem spoustu věcí už úplně zapomněla. Ale podstata práce se asi nemění. Největší rozdíl byl v používání technologií.

Zorka Mašková
3. září 2018

Nabízíme „Exkluzivní rozhovor“

Typická situace: do ČR přijíždí vysoce postavený manažer klienta. A chce dát do médií několik rozhovorů. Jak na to? Za prvé si musíte vybrat tituly.

Martin Frýdl
2. prosince 2021

Média jsou objektivní. Nebo ne?

Fakt, že řada výstupů v médiích není objektivních, je jasný. Důvody jsou různé. Na prvním místě je to tak, že média jsou „hlídacími psy demokracie“.

Martin Frýdl
15. listopadu 2021

Proč jsme podpořili knížku o PR

Řada z nás v agentuře jsme bývalí novináři, a proto víme, jak to v redakcích chodí. Bohužel to často nevědí někteří kolegové v PR ani manažeři klientů.

Martin Frýdl
2. února 2020

Image vytváří vše, co děláme

Dokud to standardní politické strany nepochopí, budou to mít populisté v bílých košilích s rozhalenkami pořád velmi jednoduché.

Martin Frýdl
11. září 2017

Krize z nedostatku informací

Ačkoliv to může vypadat absurdně, největší škody při krizové komunikaci obvykle způsobí prostý fakt, že ten, kdo má komunikovat s médii, přesně neví, …

Jan Klíma
2. dubna 2018

Nic to nechce, jen psát lehce

Jak udělat firemní magazín tak, aby byl čtivý, redakce se při tvorbě nezbláznila a z tiskárny vyjel včas a radost pohledět? V tomto textu si řekneme pár zásad …

Jan Klíma
7. července 2017

Miluj klienta svého! Nebo ne?

Malé zamyšlení nad vztahem klient – agentura. Jsou tací, kdo si myslí, že klienta musíš milovat, jinak tvá práce nebude stát za nic. Takže: musí to být láska?

Jan Klíma
22. května 2017