Ester má ráda teplíčko v botách, říká Ondřej Bank

Ondřej Bank je jako člen trenérského týmu jedním ze strůjců fantastického úspěchu Ester Ledecké na olympiádě v Jižní Koreji. V rozhovoru, který nám dal jen pár dní po návratu z dějiště her, hovoří také o chytrých technologiích. I na ty česká reprezentantka a majitelka dvou zlatých olympijských medailí při lyžařské přípravě zčásti spoléhá. Specialisté na moderní technologie jsou prý ale hlavně Rakušané.

Jan Klíma, Managing Partner
14. března 2018
RozhovorEsterVagusVirtuální realita

1255

„Ti využívají takzvaný technologický doping. Mají tým lidí, který má na starosti průzkum, vývoj a využití technologií, ať už je to kombinéza, nebo aerodynamika obecně. Občas tak přijdou s něčím, co my objevíme o rok nebo dva později. Záleží, jak velká změna to je. Ale když pozoruji dnešní dobu, vývoj mobilů, nanotechnologií a odvětví, ve kterých se využívají, ve sportu a konkrétně v lyžování je to zatím vidět málo,” říká Bank, nejlepší sjezdař české historie, který kvůli vleklým zraněním předloni ukončil kariéru.

Jak tedy vypadá klasický trénink špičkového lyžaře?

Hodně spoléháme na videotechnologie. Například k testování lyží se využívají rychlokamery, natáčí se průjezd oblouku a zaznamenávají se vlastnosti lyže, jak se prohýbá, jak reaguje na určité podněty. Tato technologie se může využít i při tréninku, ale my se snažíme sledovat spíše techniku závodníka, jestli správně drží tělo a podobně. Na to nepotřebujeme nic extra dokonalého.

Hodně se mluvilo o vaší roli na olympiádě, kdy jste Ester pomáhal se trať „naučit“. Jak to vypadá?

Na rozdíl od sjezdu, kdy si závodník může trať projet naostro, v plném tempu, v super-G to povolené není. Přitom rychlosti tam jsou jen o trochu pomalejší než při sjezdu. Můžeme absolvovat pouze takzvanou prohlídku, kdy se pomalou jízdou snažíme zapamatovat si trať a její záludnosti. S tím jsem Ester pomáhal. Zkouším při tom svůj vlastní nápad s 360stupňovou kamerou, takže pracujeme s virtuální realitou. Co nejreálněji natočím jízdu pomocí kamery s 360° úhlem, což je potom pro pozorování techniky jízdy přirozenější. Když se záznam spustí, má lyžař možnost prožít jízdu tak, jako by ji jel sám. Takže když se potom Ester postaví na kopec, může mít pocit, že už ho jednou jela, ví, kde je jaká zatáčka, zlom. Je to technika, která jí usnadní závodní jízdu na trati. Ale zatím je to takové moje malé tajemství, takže o tom nechci moc mluvit.

Jaký má tedy průvodce po trati podíl na výsledku?

To záleží na konkrétním závodníkovi, každý na to může reagovat jinak. Zatím mám zkušenost jen s Ester a i tam se pořád učím, co všechno říct a neříct. Jednou jsem ji schválně neporadil a chtěl jsem, aby to vyřešila sama přímo na trati a ona zrovna udělala chybu. Pak jsem si vyčítal, že jsem jí ten report nedal.

Ester při své zlaté jízdě při super-G startovala s dost vysokým číslem. Byl to problém?

Ani ne, trať byla výborně připravená. Přesto mělo na začátku několik závodnic problémy a vyjelo z trati.

 Jak to působilo na Ester, když viděla, jak závodnice s lepšími startovními čísly odpadávají?

To nebyl vůbec problém, naopak. Na startu jsme sledovali závod na obrazovkách a tam, kde holky vypadly, jsme rychle analyzovali proč a upravovali jsme naši taktiku.

Jaký je vlastně standardní program špičkového závodníka? Kolik z toho dělá trénink, závody, sponzorské aktivity…

To má také každý jinak, nedělám si záznamy, ale třeba Ester trénování a ježdění zabere devadesát procent času. Marketing a sponzorské povinnosti docela extrémně vytěsňuje, což je dobře.

Pojďme ještě k těm technologiím. Existují třeba první chytré lyže…

Vím o nich, ale spíše z pozice testera lyží. Sám jsem se zamýšlel nad tím, že by bylo fajn tyto technologie do lyží promítnout a nabídnout lidem nějaká data. Ale v lyžování jako takovém se moc nevyužívají. Stále jedeme v režimu těžkého poctivého tréninku, videoanalýz nebo časomíry. Pamatuji se, že se do lyžáků dávaly senzory, které zaznamenávaly, jestli je tlak na palci nebo na špičce, ale není to standardní a jako součást tréninku minimální.

 Když pomineme lyže, dochází k nějakému vývoji v doplňcích, jako jsou airbagy, páteřáky, vytápěné boty, ponožky?

Výraznější posun zaznamenal jedině airbag. Někteří závodníci s ním jezdí, ale z mého pohledu ještě není úplně dokonalý. Myslím, že Ester je jediná, která jezdí s vytápěnými vložkami do bot i závod, což není úplně standardní. Má ráda nohy v teplíčku.

(Psáno pro svetchytre.cz)

SDÍLÍME S VÁMI
NAŠE NÁZORY A KNOW-HOW

Autorizace: Dají nám to přečíst?

Autorizace rozhovoru klienta s novinářem. Vyžadovat ji nebo ne, když většina velkých médií autorizaci ve svých profesionálních kodexech zakazuje?

Radka Mlejnková
26. července 2021

„Reklama zadarmo“: Hledáme témata

Jsou zadavatelé, kteří si myslí, že public relations je reklama skoro zadarmo. Tedy, že řeknou „přineste mi kampaň a já vám povím, jestli se mně líbí.“.

Michaela Procházková
25. března 2021

Cool tiskovka? Uděláme ji na poli!

Jedním z těžkých úkolů je klientům vysvětlovat, jak kontraproduktivní je, když prostor pro tiskovku bude co nejvíc „cool a in-line“ s marketingovým positioningem.

Zdenka Učňová
7. února 2022

Tisková zpráva: pecka nebo k ničemu?

Jeden z „nejlepších“ způsobů, jak pálit čas a peníze v PR je chrlení tiskových zpráv. Klientům vysvětlujeme, že tisková zpráva je dnes nejméně efektivní nástroj.

Vojtěch Jurásek
20. července 2020

Ohlédnutí do doby PRavěké

25 let? To je tak dávno, že jsem spoustu věcí už úplně zapomněla. Ale podstata práce se asi nemění. Největší rozdíl byl v používání technologií.

Zorka Mašková
3. září 2018

Nabízíme „Exkluzivní rozhovor“

Typická situace: do ČR přijíždí vysoce postavený manažer klienta. A chce dát do médií několik rozhovorů. Jak na to? Za prvé si musíte vybrat tituly.

Martin Frýdl
2. prosince 2021

Média jsou objektivní. Nebo ne?

Fakt, že řada výstupů v médiích není objektivních, je jasný. Důvody jsou různé. Na prvním místě je to tak, že média jsou „hlídacími psy demokracie“.

Martin Frýdl
15. listopadu 2021

Proč jsme podpořili knížku o PR

Řada z nás v agentuře jsme bývalí novináři, a proto víme, jak to v redakcích chodí. Bohužel to často nevědí někteří kolegové v PR ani manažeři klientů.

Martin Frýdl
2. února 2020

Image vytváří vše, co děláme

Dokud to standardní politické strany nepochopí, budou to mít populisté v bílých košilích s rozhalenkami pořád velmi jednoduché.

Martin Frýdl
11. září 2017

Krize z nedostatku informací

Ačkoliv to může vypadat absurdně, největší škody při krizové komunikaci obvykle způsobí prostý fakt, že ten, kdo má komunikovat s médii, přesně neví, …

Jan Klíma
2. dubna 2018

Ester má ráda teplíčko v botách

Ondřej Bank jako člen trenérského týmu je jedním ze strůjců fantastického úspěchu Ester Ledecké na olympiádě v Jižní Koreji. Mluvili jsme nejen o tom.

Jan Klíma
14. března 2018

Nic to nechce, jen psát lehce

Jak udělat firemní magazín tak, aby byl čtivý, redakce se při tvorbě nezbláznila a z tiskárny vyjel včas a radost pohledět? V tomto textu si řekneme pár zásad …

Jan Klíma
7. července 2017